Verbruiksbelastingen

  • De Europese Commissie heeft recent nieuwe instrumenten gepresenteerd om het
    btw-stelsel in de EU fraudebestendiger te maken en een eind te maken aan de
    achterpoortjes die grootschalige btw-fraude in de hand kunnen werken. De nieuwe
    regels moeten het vertrouwen tussen de lidstaten versterken, zodat zij meer
    inlichtingen kunnen uitwisselen en de samenwerking tussen nationale belasting- en
    rechtshandhavingsautoriteiten een impuls krijgt. De voorstellen versterken de
    samenwerking tussen de lidstaten zodat zij btw-fraude sneller en doeltreffender
    kunnen bestrijden, ook als het gaat om fraude die online plaatsvindt. Alle
    voorstellen bij elkaar geven volgens de Commissie een enorme impuls aan het vermogen
    om fraudeurs en criminelen op te sporen. De tekst van het persbericht van de Europese
    Commissie treft u onderstaand aan.

  • Minister Hoekstra van Financiën heeft de geannoteerde agenda voor de Eurogroep en
    Ecofinraad van 4 en 5 december 2017 naar de Eerste en Tweede Kamer gezonden. Tijdens
    de Ecofin geeft de Europese Commissie een presentatie over het btw-voorstel tot
    aanpassing van de verordening administratieve samenwerking. Het voorstel maakt
    onderdeel uit van de plannen van de Commissie om het btw-systeem te moderniseren,
    vereenvoudigen en fraude-robuust te maken. De toelichting op dit agendapunt in de
    geannoteerde agenda treft u hieronder aan.

  • Minister Hoekstra van Financiën heeft onlangs het verslag van de Eurogroep en
    Ecofinraad van 6 en 7 november te Brussel aan de Tweede Kamer aangeboden. Uit het
    verslag blijkt onder andere dat er brede steun is voor het voorstel met maatregelen
    op het gebied van modernisering en vereenvoudiging van de btw voor
    grensoverschrijdende e-commerce en de aanpak van een concurrentienadeel voor EU
    leveranciers. Er was echter nog geen consensus om tot een akkoord te komen, omdat één
    lidstaat van mening is dat nog niet alle details voldoende zijn uitgewerkt. De
    relevante passages uit het verslag treft u hieronder aan.

  • Op de website van de Belastingdienst is ondernemers duidelijk gemaakt op welke wijze
    vanaf 1 januari 2018 de btw teruggevraagd kan worden als een klant de factuur niet
    (volledig) heeft betaald. De teruggaafregeling voor oninbare vorderingen is met het
    Belastingplan 2017 vereenvoudigd via de introductie van een éénjaarscriterium;
    ondernemers kunnen de reeds eerder voldane btw terugclaimen, indien een vordering één
    jaar na opeisbaarheid van de vergoeding nog niet is betaald. Daarnaast is de regeling
    verder vereenvoudigd door niet langer een separaat teruggaafverzoek te eisen van de
    ondernemer ( tenzij de vordering van een ander is overgenomen). De teruggaaf kan in
    de reguliere aangifte worden teruggeclaimd in het tijdvak dat de vordering oninbaar
    is geworden.

  • Minister van Buitenlandse Zaken Zijlstra heeft onlangs een fiche van de werkgroep
    Beoordeling Nieuwe Commissie-voorstellen (BNC) aan de Tweede Kamer verzonden. In het
    fiche wordt ingegaan op de mededeling, richtlijn en verordening betreffende een
    definitief BTW-systeem. Nederland steunt de doelstellingen van dit voorstel dat de
    EU-lidstaten moeten streven naar een fraude-robuust en eenvoudig btw-systeem en deelt
    de inschatting van de Commissie dat het huidige btw-stelsel fraudegevoelig is. Voor
    zover het voorstel ziet op de verbeterpunten van het huidige btw-systeem gericht op
    een uniforme toepassing van ketentransacties, consignatievoorraad en het
    btw-identificatienummer lijken deze doelstellingen in beginsel te worden bereikt. Er
    zijn echter wel de nodige zorgen of deze doelstellingen ook worden bereikt met het
    onderdeel van het voorstel dat ziet op de hoekstenen van het definitieve btw-systeem.
    Het is volgens de Nederlandse regering de vraag of de gekozen optie voor het
    uiteindelijk te vormen definitieve stelsel de beste oplossing is om de fraude het
    hoofd te bieden, zonder tegelijkertijd andere financiële risico’s te lopen die buiten
    de invloedsfeer van Nederland liggen. Ook lijkt de keus voor het naast elkaar bestaan
    van twee verschillende btw-regimes voor grensoverschrijdende B2B–leveringen van
    goederen niet direct de doelstelling van vereenvoudiging te bewerkstelligen. De
    volledige tekst van het BNC-fiche treft u hieronder aan.